——谨以此文缅怀陪伴了我们如此之久的免费的《新英格兰医学杂志》。

如果和一位医疗领域的人谈起《新英格兰医学杂志》(New England Journal of Medicine,简称New Eng J Med或NEJM),无论是学富五车的教授,还是初出茅庐的医学生,恐怕没人不知道她的大名。作为一本有着悠久历史,行业内最具权威性的同行业评审类全科医学专业周刊之一,其高达50的影响因子,在SCI期刊排名中一直名列前三,更成为了全行业无论老少心目中圣经一般的存在。

但是如果仅仅是由于其超高的学术地位与权威性,也无法使其成为具有如此广泛影响的专业杂志。更重要的,是NEJM并没有将其仅仅局限于专业领域的狭小视野,而是一直在朝着将专业知识推向公众、通过专业指导临床实践、改善医疗教育与医疗质量的方向不懈努力,尽最大的可能造福最多的人。

NEJM一直都在推行开放获取政策,即所有刊物文章出版6个月之后即可以免费获取全文,而且这一服务可以回溯至1993年,也就是NEJM电子版诞生的时候。除此之外,对于一些发展中国家,NEJM网站的大门一直免费开放,甚至个人用户都可以自由下载和管理最新的全文文献。NEJM官方网站有一个这些国家的列表,中国一直位列其中,这也造福了无数国内医疗行业的研究者与医学生,无疑对提升中国的医疗行业研究水平有着重大的意义。然而,就在近日,NEJM在官方网站上发表了公告,“随着中国经济的显著增长,NEJM决定停止对中国境内IP地址继续提供在线免费全文服务”。面对免费的终结,我们又当何去何从?今天,我们就来说说有关NEJM的这些事儿。

通过阅读本文,你能够了解到:

  1. NEJM停止向中国提供免费在线全文意味着什么

  2. 面对免费大餐的终结,以后该怎么办

  3. 八爪写给大家的一些话

  4. 附上有关NEJM的一切

一、每当失去了,才会懂得珍惜

所谓都是经济惹得祸,中国GDP数值的增长,以及中国在世界地位的逐步提升,从低收入国家列表中将中国除去其实也是迟早的事,何况一本影响如此之大,每周接受稿件数量如此巨大,评审周期又相对较短的杂志,同样也需要经济上的支持,所以这种免费服务的终结也是无可厚非。可是这么多年来,早已习惯了免费的中国读者,是否真的明白曾经的这份免费大餐意味着什么吗?

让我们来看一份表格,是笔者整理的NEJM在美国和香港的确个人订阅的价格(年)。如果没有特别说明,其中的数字都代表美元(USD)。

临床医师 住院医师 医学生
纸版+在线 只有在线 纸版+在线 只有在线 纸版+在线 只有在线
美国 159 129 69 59 65 49
香港 229 129 149 59 139 49

可以推断,在停止免费权限之后,个人用户如果想继续享受全文,至少需要49美刀的费用,换算成人民币大概300多块。然而这不是贵的,更贵的在后面。对于全国众多医学院校、研究所、医院等必须在第一时间掌握国际学术动态的学术机构而言,需要付出的就远不止300多块人民币了,请看下表(详细资费请见这里)。

</tr> </tbody> </table>

这样算下来,如果一个医学院要购买曾经免费的NEJM在线全文服务的话,至少需要每年7万多人民币的费用。

我想,我们也应该好好感谢一下NEJM,这么多年以来对中国医学教育以及医学领域学术的支持,让我们能够如此方便的享受到如此有营养的顶级大餐。最近看到各个论坛上很多朋友在讨论这一事件,并且要抓住最后免费的一个月时间,多多阅读全文论文。这的确是中国医学教育和学术领域的幸事,不过,很多事情也似乎都是这样,等到失去了,才会倍感珍惜。

二、我们该怎么办?

遇到问题了,作为高素质的人群,最首先想到的应该是怎么去解决,而不是长吁短叹怨天尤人!作为长期以来对NEJM情有独钟的八爪团队,为你总结如下可以继续享受NEJM大餐的方法。

1. 个人订阅或机构订阅

如果你经济允许,那么个人订阅会是最佳的选择。而且时不时还会有折扣价,作为经济时代的良好公民,花钱买知识,是个不错的选择。再就是找学校图书馆,找医院领导,找老板。看看他们会不会出钱订。

2. 通过数据库获取

对于很多大学或研究机构的人来说,也可以通过一些数据库来获取NEJM的全文文献,比如OVID,EBSCO等等,一般的大学都会购买,价格也不贵。但有一个问题就是,这些数据库上的全文文献都会滞后一周,也就是说还是无法得到最新鲜的学术咨询与潮流。

3. 找代理

如果你是技术流,那么找一个免费国家列表里国家的代理服务器,也依旧可以享受免费待遇,比如伊拉克啊尼日利亚什么的。

4. 来八爪!(www.bazhua.org)

这无疑是我们推荐的最佳方式了。当NEJM不再免费之后,八爪依旧会继续在第一时间保持更新(我们不会提供免费原文),在这里,你不仅能得到最新鲜最专业的临床咨询,还能够毫不费力的获得背景知识及相关研究,还有每周一期的音频总结和听写原文,最重要的是,这一切都是中文的,对于时间繁忙、又需要及时掌握咨询的你来说,短时间内获取最重要的资讯,才是王道!

5. 写信给NEJM

如果你有足够的信心,可以把中国的医疗现状和经济现状讲给NEJM的编辑们听,让他们把免费再改回来!

三、八爪写给大家的话

笔者刚刚在二月底赴美国马萨诸塞州的波士顿,在开会的间隙,顺便饱览了一下世界顶级医学院校的风采。而传说中NEJM的编辑部,也设在哈佛大学医学院的图书馆中,可惜当时正赶上周末,没能走近亲身感受一下如此熟悉而又陌生的NEJM,但身处彼时彼地,心中的敬仰以及感激,却还是很让人难忘的。

八爪转眼间也已经慢慢步入了正轨,虽然还会存在这样那样的问题,但从NEJM出发,我们一直在努力,我们相信,无论免费与否,对NEJM的关注我们依旧会继续下去。趁着这个机会,几位八爪的作者和编辑也想对NEJM说出他们心中的话……

八爪创立的最初想法就是想跟大家分享nejm上的一些好东西,因为nejm上太多好东西了,没看到错过了实在可惜!NEJM不仅仅是份杂志,更是一个有爱的媒体。非常感谢NEJM曾经提供的免费文章,这同MGH case report, Clinical Image/Video, Interactive case等等一起,让你们远超Lancet, Jama, BMJ之上给我了更多的好感!也期待未来能看到更多的精彩!!!

——八爪创始人,kiwi

NEJM这样的顶级期刊和免费期刊长期以来一直被很多业内人士忽视实在是太可惜的事情!近一段时间通过参与部分NEJM的汉化报道工作,我越来越感到这是一本非常有营养,非常有趣,也是非常“美”的杂志。免费NEJM虽即将与中国说再见,但我希望此次再见能让更多的医生和医学生转而更加关注他,关注医学前沿。

——八爪作者,赵承渊

真正开始和NEJM有亲密接触才不过短短几个月,就要告别它的免费时代,实在是很遗憾的事情。这个平台提供给我们的不仅仅是丰富、及时、准确的医学信息,还有着一本顶尖医学杂志独特的风采和气质——博大、亲和、生动。非常感谢它,继续关注它会是咱八爪儿一如既往的使命。

——八爪作者,Cindy

告别免费时代从不意味着告别新英格兰,对NEJM, science, nature, lancet等高端杂志的追求是一个有志人士的理想。理想的追求是不会被物质打垮的,只要你愿意追,总能求到。

——八爪作者,Whitefox

最后,NEJM创刊于1812年,也将于明年迎来她200岁的生日,在此,以一份NEJM的详细介绍作为结束,缅怀这一段免费的旅程,也将最美好的祝愿送给未来的每一个人,当然了,也包括我们最最亲爱的NEJM。

附:《新英格兰医学杂志》介绍(来源:NEJM官方网站)

ABOUT NEJM

The New England Journal of Medicine (NEJM.org) is dedicated to bringing physicians the best research and key information at the intersection of biomedical science and clinical practice, and to presenting the information in an understandable and clinically useful format. A career companion for physicians, NEJM keeps practicing physicians informed on developments that are important to their patients and keeps them connected to both clinical science and the values of being a good physician.

NEJM employs a highly rigorous peer-review and editing process to evaluate manuscripts for scientific accuracy, novelty, and importance. The editors have set policies to ensure that authors disclose all relevant financial associations and that those financial associations do not influence published content. These factors contribute to NEJM’s reputation as the “gold standard” for quality biomedical research and for the best practices in clinical medicine.

NEJM is the most widely read, cited, and influential general medical periodical in the world. As it evolves to meet the changing needs of its readers in the 21st century, it is committed to maintaining that reputation and integrity, while using innovative formats and technologies for new features and faster delivery and access.

HISTORY

The New England Journal of Medicine is the oldest continuously published medical periodical, close to completing its second century of service to the medical community.

In 1811, John Collins Warren, a Boston physician and scholar, collaborated with his colleague, James Jackson, to establish the first medical journal in New England. The first quarterly edition of the New England Journal of Medicine and Surgery and the Collateral Branches of Medical Science was published in Boston in January 1812. Sixteen years later, after merging with the Boston Medical Intelligencer, it became the Boston Medical and Surgical Journal, and weekly publication began. The Massachusetts Medical Society purchased it in 1921 for $1. In 1928, it was renamed the New England Journal of Medicine.

NEJM has published reports from the frontiers of medical science and practice since its early days. NEJM documented the first public demonstration of ether anesthesia in 1846, the first full description of a spinal-disk rupture in 1934, and the first successes in the treatment of early childhood leukemia in 1948. More recent articles include some of the earliest descriptions of AIDS and then of its treatment, of aspirin and cholesterol-lowering agents in the prevention of heart disease, and of new molecular advances in the treatment of chronic leukemia and lung cancer.

NEJM TODAY

NEJM’s influence has grown to an international scale. More than 600,000 people in 177 countries read it each week. More than half of the research reports submitted to NEJM originate from outside the U.S. NEJM is cited more often in scientific literature than any other medical journal, and in 1978, became the only American medical journal ever to receive the Polk Award for journalistic merit. Free online access is available in more than 100 low-income countries, and full text of research articles is free to all six months after publication. NEJM.org was created in 1996, and now more people see NEJM articles online than in print.

NEJM redefined the medical journal with the launch of its new website along with the full NEJM Archive in 2010. The new website gives users a deeper, broader, and more engaging experience through enhanced search and navigation, specialty pages, interactive elements, and a number of integrated multimedia features. Through the NEJM Archive, every article published in NEJM since 1812 — a rich history of modern medicine — is available and completely searchable online.

等级 描述 价格
5A 医疗相关的政府机构(也就是类似卫生部及其下属研究机构之类)</p>

国家人口数量超过5千万</td>

$23,625
4C 拥有3家或以上数量医学院的大学(国外医学院的概念应该也国内不大一样,个人感觉北医应该算这一档) $11,150
4B 拥有1家医学院但学生人数超过250名的大学 $7,350